2017/11/17

答えを出す仕事



僕らは幼い頃から同じ答えを迅速で正確に出すことを求められてきた。しかし、AIの出現でその価値も後数年でほとんど無くなってしまうだろう。ある一定の決まりに従って予定調和の答えを出していく仕事はAIが独占してしまう時期もそう遠くはないだろう。

今、多くの建築家の仕事もほぼこれに近い。与えられた課題(要望と予算)に対して問題(コンセプト)を提起し現場で答えを出す。答えには予定された正解がある。だから分かりやすいし容易に期待に応えられる。これが建築家の主な仕事だとしたら、近い将来建築家はほとんど必要なくなるだろう。

答えを出すことに留まっている建築は誰にでもすぐに分かる。それは建築がクライアントにとってはただの道具になり、他者にとっては単なる情報に成り下がってしまった瞬間だ。そこには建築に対する愛や敬畏や憧憬は感じられない。おそらく多くの建築家はそのことに気づいている。しかし、その方が仕事になりやすいから気づかない振りをしている人もいる。また、そこから抜け出す手段が掴めずにいる人もいる。

僕はそういう建築を見ると建築家自身が建築を情報としてしか捉えていないからだと思う。素材を選ぶ時も表面的な色や柄に関心を寄せるが、ひとつの個体としての存在に鈍感だ。これは日本人特有の感性なのかもしれないが、ものをどうしても面的に捉える傾向があるようだ。それは絵画の世界では個性として武器になるが、建築という立体ではその感性をそのまま持ち込むにはかなり無理がある。ものとしての存在感やリアリティーは無視してはダメだ。自然の素材を色や柄としてデザインしてはダメだ。僕らだって外見だけで判断されたら嫌じゃないか。自然の前では浅はかな企みはすぐに正体を明かされてしまう。




The work to get an answer.

We have been asked to issue the same answer promptly and accurately from a young age. However, with the advent of AI its value will almost disappear in the next few years.The time that AI will monopolize the work that is going to answer a predetermined harmony according to a certain rule will not be so far.

Now, the work of many architects is almost like this. Practice problems (concepts) according to given tasks (requests and budgets) and give answers at the work site. The answer has a planned correct answer. So easy to understand and easy to meet expectations. If this is the architect's main work, architects will almost not be needed in the near future. Probably many architects are aware of that. However, some people pretend not to notice because that person is more likely to work. There are also people who can not get the way out of there.

Everyone can easily understand the architecture that only gives answers. It is the moment that architecture has become a tool for clients, and for others it simply has become information. There is no feeling of love, honor and admiration for architecture there.

I think that it is because the architect himself sees architecture as information only when looking at such a architecture. They are interested in superficial colors and patterns when choosing materials, but they are insensitive to existence as one individual. Although this may be the sensibility unique to the Japanese, it seems that there is a tendency to catch things by two dimensions absolutely. It is acceptable as individuality in the world of painting, but it is quite impossible to bring that sensibility in the architecture as it is. It is not good to ignore the presence and reality as things. It is not good to design natural materials as color or pattern. Even us would not want to be judged only by appearance. A shallow plot in front of nature quickly reveals identity.










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